המרכז הישראלי למצוינות בחינוך

תלמידי "מצוינות 2000" נלחמים בבצורת ומפתחים מתקנים להתפלת מי-ים

שלב הגמר - "פרויקט גילדור להמצאה וליצירה מדעית"

לכתבה ב-ynet: התלמידים הוכיחו: אפשר לשתות מי-ים

                   

 

 

  והזוכים בגמר הם:
בית הספר אורט יד ליבוביץ, נתניה

בית הספר אורט יד ליבוביץ, נתניה

 

 

 לחצו על התמונה לצפייה בתכנייה של האירוע

 

 


ביום חמישי י' בתמוז,תשס"ט 2.7.09 התקיים במרכז הישראלי למצוינות בחינוך שלב הגמר של תחרות גילדור להמצאה ויצירה מדעית.
 

צלם: ששון-תירםהשנה, במסגרת המאמצים לחיסכון במים ולניסיונות למצוא מקורות מים נוספים בישראל - תלמידי כתות ט' בתכנית "מצוינות 2000" מהערבה בדרום, מהרצליה במרכז  ועד לעראבה בצפון, קיבלו השנה אתגר גדול: בניית מתקן התפלת מים נייד הפועל באמצעות אנרגיה ירוקה ומספק מים באיכות של הסטנדרט האירופאי ל 5 נפשות. 
 

המשימה הייתה מאוד מקצועית, קשה ורחבת היקף - וכראיה הנה אחת התגובות שהתקבלו מאיש מקצוע לאחר קריאת תקנון התחרות:


שלום רב.
 קראתי בעיון רב את המסמכים המצ"ב.
1. אשמח לייצג את רשות המים בפרויקט מעניין זה במסגרת תפקידי כאחראי על קידום טכנולוגיות מים.
2. המטלה הנדרשת מתלמידי כיתה ט' הינה להערכתי קשה ביותר לביצוע. מטלה זו להערכתי בעיתית לביצוע גם על ידי סטודנטים בטכניון או מהנדסים מיומנים. אשמח לפרט בע"פ.
3. נתוני הבסיס שנדרשים מהמערכת צריכים להיות תואמים את הדרישות ממים מותפלים כפי שהוגדרו ע"י משרד הבריאות. אשמח לפרט בע"פ.

 לסיכום הרעיון מצוין ואולם הגדרת הפרויקט הינה בעייתית ואינה מבטיחה השגת המטרות. רצוי לחשוב על מטרה אחרת שניתן להשיגה – אולי תכנון רעיוני של מערכת התפלה כזו ללא ביצוע או לחליפין ביצוע חלקי בלבד של המערכת.  אנא העבר תגובתי הראשונית הזו למר שייקה שפריר. אשמח לתאם עמו פגישה ולדון בהערותי .
 בברכה,  אברהם טנא, מנהל אגף התפלה,הרשות הממשלתית למים וביוב


חברת מקורות נתנה את חסותה לאירוע והעניקה לתלמידים חולצות כובעים, ספרים ועוד.

בעת ישיבת סיכום הניקוד אמר אברהם טנא הנ"ל שהיה בין השופטים : " כולי התפעלות , אני מזכיר את מה שאמרתי בתחילת השנה ואני שמח כי טעיתי בגדול".

11 המתקנים שנבחרו להשתתף בשלב הגמר הם פרי מחקר ופיתוח בא יצאו התלמידים  למסע צמיחה, יצירתיות, מקוריות, עבודת צוות, חשיבה פתוחה ויזמות. מספר המתקנים מאופיינים ברמת גבוהה של יצירתיות וההמצאה והן מבחינת איכותם. המתקנים מנצלים אנרגיה סולרית תוך הפיכתה לחום ו\או להפעלה לחצים ומעקב אחר השמש כדי להפריד את המלחים של מי-ים על מנת לקבל מי-שתייה. 

 

לחצו לתמונות מהאירוע

 

שמות השופטים בגמר פרויקט  גילדור:

 

1.ד"ר אבי פולג, מנהל מכון צ'ייס להכשרת מורים -  יו"ר הועדה.

2. פרופ' רפי סמיאט,  ראש המעבדה להתפלה ע"ש יצחק רבין - במסגרת המכון למחקר המים,  הפקולטה להנדסה כימית, הטכניון.

3.ד"ר זוהר גורי, עורכת הירחון המדעי "ראש גדול".

4. אברהם טנא, מנהל אגף התפלה, הרשות הממשלתית למים וביוב.

5. מר אלישע ארד, מנהל השיווק של חברת ההתפלה Ide.


התלמידים הרכיבו והפעילו את המתקנים שפעלו במהלך התחרות. המתקנים נבחנו בקצב יצור המים ובאיכותם ואילו התלמידים מבחנו על ידי השופטים על רמת הידע, ההסברים ודרך ההצגה. מהשנה שעברה הפך הפרויקט לבין לאומי כאשר תלמידי תוכנית המצוינות בארה"ב הצטרפו לתחרות. השנה יצגו תלמידי ישיבות יוסף קושניר מניו ג'רסי את ארה"ב.

לקבוצות נלוו גם הורים רבים ומנהלי בתי ספר. ראש עיריית קריית ביאליק בא לפגוש את נציגי עירו – חט"ב אורט אפק.


במעמד טקס הסיום נשאו ברכות אלי רונן, יו"ר חברת "מקורות", ניר הכהן מנהל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך ושייקה שפריר מנהל פרויקט גילדור וכן הוצגה המשימה לשנה הבאה: פיתוח מתקן למיחזור מים אפורים.


התחרות הייתה ברמה גבוהה מאד והסתיימה במרווח נקודות קטן יחסי.

 

תוצאות סופיות:

 

במקום הראשון: אורט יד ליבוביץ מנתניה

בית הספר אורט יד ליבוביץ, נתניה

 

במקום השני: ביה"ס הבפטיסטי מנצרת וישיבות יוסף קושניר מניו-ג'ירסי,

קושניר, ארה"בנצרת













 

במקום השלישי: חט"ב אחווה מטייבה. 

 

 

בתי הספר שעלו לגמר גילדור תשס"ט: 

  1. חט"ב ע"ש בן גוריון, הרצליה
  2. חט"ב אחווה, טייבה
  3. בית הספר אורט יד ליבוביץ, נתניה
  4. בית הספר התיכון הבפטיסטי, נצרת
  5. חט"ב אורט אפק, קרית ביאליק
  6. חט"ב שרת, נצרת עילית
  7. בית הספר ניר העמק, מ.א גלבוע
  8. בית הספר מעלה שחרות, מ.א . חבל איילות
  9. חט"ב אל- בטוף, עראבה
  10. ישיבות בית יוסף (קושניר), ניו-ג'רזי ארה"ב.

 

 כ-300 תלמידים השתתפו בפרויקט בתחילת השנה, מתוכם 130 תלמידים עלו לשלב הגמר.

 

 


"פרק מושלם של מצוינות בחיי. החוויות שעברתי עם חבריי ומורי הן מדהימות!  אולי בגלל זה נרשמתי בכלל למצוינות." רותי.פ, תלמידת כיתה ט', חט"ב שרת, נצרת עילית
הכנסו וקראו סיכום ביניים אישי של תלמידי כיתות ט' בפרוייקט.

סיפורו של תהליך ההכנה לפרויקט גילדור - מפי מורה בפרויקט