אודות המרכז הישראלי למצויינות בחינוך

"ישראל אינה משופעת במחצבים המצויים באדמה. אוצרות הטבע המרכזיים של ישראל, הם אלה הטמונים באנשיה. החברה הישראלית מחויבת לתת מענה לאלה שכישרונם מאיר אור גדול, ושביחד, כמו גם כאינדיבידואלים, יכולים להדליק משואה שתפיץ אור לעולם כולו. הכישרון הזה חי ונושם בכל פלח של האוכלוסייה. תפקידנו שלנו הוא למצוא את הצעירים הללו ולסייע להם להגשים את הפוטנציאל שלהם במלואו ." רוברט אשר

אנו חיים בעידן של מצוינות ומיצוי הפוטנציאל האישי. אלא שהמילים לעיל לא נאמרו לפני חודשים ספורים, וגם לא לפני עשור... הן נאמרו לפני כ- 30 שנה, בטקס הנחת אבן הפינה לתיכון למדעים ולאומנויות בירושלים. "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" הוקם בשנת 1989, מתוך מטרה ראשונית לבסס את מעמדו והשפעתו של החינוך למצוינות בישראל. המרכז הוקם על ידי רפי עמרם ורוברט אשר– איש חינוך ישראלי ומוביל דעה, יליד ארה"ב - אידיאליסטים שבדמם בערה האהבה לישראל והתשוקה לגילוי וטיפוח צעירים בעלי כישרונות יוצאי דופן. כיום, התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות הוא מופת להוראה פורצת דרך, ומהווה מקור משיכה לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ. מצוינות היא מעלה, כמו גם זכות. אנחנו מאמינים שלכל צעיר בעל פוטנציאל אקדמי מובהק ומוטיבציה גבוהה ללמוד, הזכות לקבל הזדמנות שווה לפתח את מלוא יכולותיו. בהתאם לזאת, התלמידים שלנו נמנים על כל שכבות האוכלוסייה: חילוניים ודתיים, יהודים ומוסלמים, תושבי פריפריה וערי מרכז. לתפיסתנו – אם המצוינות בחרה בך, אנחנו בוחרים בך; ואם בחרת בהישגיות ולמידה מתקדמת כדרך חיים, אנו נעמיד לרשותך – בבתי ספר בכל רחבי הארץ – תכניות לימוד יוצאות דופן שיעוררו בך הן את הרצון והן את היכולת להתפתח כאדם חושב, יוזם ויוצר. בשלושת העשורים שחלפו מאז הוקם המרכז למצוינות, הרחבנו את פעילותנו אל מעבר לגבולות קמפוס בית-הספר ואף אל מעבר לים. כיום, פועל המרכז מתוך תפיסה כוללת של מצוינות המבוססת על התחדשות מתמדת; שכן קונספט המצוינות מהווה פסיפס רב גוונים של תלמידים לצד מורים, מיומנויות למידה המתפתחות תדיר, הכשרות מורים מצוינים, והרבה יותר. ברוח זו, מפעיל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מגוון תכניות חינוך והוראה, ביניהן: מצוינות 21 ע"ש מיטשל, על מה דע, פעילות מתוקשבת, יישומטיקה, פעילות בינלאומית, הכשרות מורים, העתודה המדעית הטכנולוגית. כפי שמעיד מגוון הפעילויות בהן אנו לוקחים חלק, קונספט המצוינות מאופיין, יותר מכל, בהתפתחות ובתנועה מתמדת. תפקידנו שלנו, הוא להעניק לתנועה הזאת יתר תנופה, באמצעות יוזמות שמכוונות כולן למטרה מרכזית אחת: יצירת תרבות של מצוינות ברמה הבית-ספרית, ברמת המערך החינוכי בעיר, ובכל מגזרי מערכת החינוך במדינה. כי זה מתחיל מיחידים שהופכים לקבוצה שהופכת לכוח שביכולתו לשנות את פני המציאות. ממש כך.

" המרכז הישראלי למצוינות בחינוך נוסד במטרה לתת מענה לתלמידים המצוינים במערכת החינוך וכן על מנת ליצור תרבות של מצוינות בית-ספרית, בכל מגזרי מערכת החינוך בארץ, תוך מתן דגש מיוחד על עיקרון שוויון הזדמנויות. אנו רואים במצוינים מובילי דרך למערכת כולה, כקטר המוביל את הקרונות.. תפיסה זו באה לידי ביטוי בכלל מפעלינו החינוכיים בארץ ובעולם" יו"ר הועד המנהל – פרופ' נאוה בן צבי נאוה תכתוב דברים חדשים "מימושו הלכה למעשה של חזון המצוינות בחינוך, הן ברמה האישית והן בזו המערכתית, מושתת על שלושה יסודות - הקניית הכלים המעשיים ליישום מצוינות זו, עידוד המוטיבציה למיצויה התמידי וטיפוח תרבות כוללת של מצוינות. כדי לעמוד בעקרונות הללו מפעיל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מגוון תוכניות, מקוריות וייחודיות, המאפשרות למצוינים למצות את עצמם ולמערכת כולה להשתפר ולגדול באופן מתמיד."